Er det muligt at finde en sjov og dejlig bil, som måske kan blive flere penge værd, mens du går og nusser den? Vi har fundet fire youngtimere, som alle kan købes for under 180.000 kroner, og som måske ikke bliver mindre værd.

Vi siger ikke, at det her er det eneste finansielle råd, du skal følge. Men der findes nogle få biler, som på et tidspunkt stopper med at falde i pris, og nogle af dem, kan tilmed stige i pris igen, hvis de bliver passet godt på. Vi har i hvert fald sat et budget til 180.000 kroner, og det har resulteret i disse fire youngtimere. Hvis du er usikker på, hvad den betegnelse egentlig dækker over, så kan youngtimere opfattes som entusiastbiler, der er på vej mod at blive klassikere, men ikke helt er gamle nok til at kategoriseres som veteranbiler.

Alfa Romeo 147 GTA

Men lad os springe ud i det med en stensikker fremtidig klassiker, alene fordi der kun er bygget 5.029 eksemplarer. Og så selvfølgelig også fordi Alfa Romeo i starten af 00’erne var gal nok til at smække den legendariske Busso V6’er i den lille hatchback. 3,2 liter gav i alt 250 hestekræfter og rigeligt med ballade ud igennem forhjulene. For at modvirke det lidt opdaterede Alfa’s ingeniører undervognen, og sporvidden blev udvidet tre centimeter, som også kan ses i de brede skærme, der får 147 GTA til at se ond ud.

Bilnørderne ”redder” gammel Alfa – men kommer den nogensinde ud og køre

Vi har fundet et eksemplar fra 2004, som har kørt 207.000 kilometer og koster 174.900 kroner. Det er lige i overkanten, men bilen ser generelt ud til at være i god stand, og der er faktisk også en anden model til salg med lavere kilometertal til 189.900 kroner.

BMW Z3 2,8

BMW’s lille Z3 har allerede skrevet sig ind i historien som en velkørende lille sportsvogn, og med 192 heste fra BMW’s klassiske M52-rækkesekser, er der masser af køreglæde at finde. Du får en solid motor med fantastisk lyd. Køreegenskaberne er også klassisk åben sportsvogn med baghjulstræk, så du kan nyde de kommende sommeraftener.

Kan du blive rig på fede biler? Bilnørderne taler investering

Bilen er fra 1997, har kørt 203.000 kilometer og står til salg for 169.900 kroner. Det er dog uden nogen former for garanti og kun til CVR-nummer, hvilket kan være et tegn på bilens stand. Når man kigger på de for store og uoriginale 19-tommer-fælge, sammen med hækspoileren, kan man få et indtryk af, at denne Z3 måske ikke har haft det nemmeste liv. Tilmed har denne Z3 den gamle firetrins automatgearkasse, så hvis du kan skrappe 30.000 kroner mere sammen, bør du i stedet overveje den senere generation Z4 med 2,5-liters rækkesekser. Den er nok et bedre køb lige her.

Mercedes CLK500

Her har vi fat i et rigtig godt tilbud. En superfin og velholdt Mercedes CLK500. Den er fra 2002, har kørt bare 156.000 kilometer, og så står den til 169.800 kroner. Hvis du er til luksus og cruising mere end kvik svingkørsel, så er dette den perfekte bil. Motoren er en femliters V8’er med solide 306 hestekræfter. Det er rigeligt til en topfart på 250 km/t, og fordi det er en Mercedes, er den bundsolid.

Bedste sommerbil under 200.000 kroner – Bilnørderne smider toppen

Hvis du er til den slags bil, er der ikke meget mere at sige, end at skynd dig at købe den, inden den bliver solgt.

Porsche Boxster 2,5

Næsten alle Porsches sportsvogne er steget i pris med alderen, så mon ikke også at den originale Boxster kommer til det. Den er hastigt ved at blive en nyklassiker, men til forskel fra storbroderen 911, er den stadig næsten til at betale.

Ny sportsvogn eller klassisk Porsche – hvor er køreglæden størst?

Hvis du vælger de første årgange, får du en ægte sportsvogn uden elektriske støtteprogrammer, som er indrettet til at give dig uforfalsket køreglæde. Gearkassen har kun fem gear, og den 2,5-liters boxermotor, skal have pisk for at levere alle 204 hestekræfter, men det er en del af charmen i denne slags bil.

Bilen her er 1997, har kørt 156.000 kilometer, og sælges også kun til CVR-nummer, altså vil forhandleren ikke stå indenfor en garanti. Når det er sagt, ser bilen fin og original ud, og til prisen kan det nok ikke være anderledes. Her får du megen køreglæde, og passer du den godt, uden at kilometertallet stikker af, skal den nok også blive flere penge værd en dag.