En benzintank til en Bugatti Veyron eller en splinterny Ford Fiesta – vi ser på, hvor dyrt det egentlig er at holde en superbil kørende.

Med en frapris på cirka 26 millioner kroner er det jo ikke en overraskelse, at det er dyrt at holde en Bugatti Veyron 16.4 kørende. Men hvor dyrt det egentlig er, er alligevel chokerende. Den 8-liters W16-motor har fire turboer, og når hver enkelt turbo koster 42.000 kroner, så betaler du 168.000 kroner bare for turboer. Skal der arbejdsløn oveni, så kan du forvente at skulle lægge knap 60.000 kroner per side af V-motoren. I alt koster udskiftning og turboer altså 288.000 kroner, hvis du skal have det udført af Bugatti i Frankrig.

Køb brugt og kør gratis i to år

Motoren yder 1.001 hestekræfter, men det er ikke kun den, der kan ruinere dig. Skulle du af den ene eller anden grund have brug for at skifte tanken på en Veyron, så må du hellere sætte dig ned. Den koster nemlig det samme som den billigste Ford Fiesta, eller 133.637 kroner. Er læderet i kabinen ved at være slidt, og er knapperne til at justere sidespejlene blevet nusset, så kan du købe en helt ny kabine igennem en amerikansk forhandler – prisen er 986.783 kroner!

Le Mans-legende til gaden

Heldigvis findes der også dele til bilen, som har helt almindelige Volkswagen-priser. De to sensorer, der holder øje med knastakslernes placering, koster for begge rækker i motoren i alt 118 kroner.

Stejlende hingste og en skumslukker
Mindre kan heldigvis også gøre det. Måske er du den heldige ejer af en Ferrari Enzo, den fantastiske sportsvogn som skulle være en rullende udstilling for Ferraris evner i Formel 1. Den 6-liters V12-motor ydede 660 hestekræfter ved 7.800 o/min, og i alt blev der kun bygget 399 biler – altså en ganske imponerende bil, som kun bliver mere værd. Så det er bare med at passe på den. Men hvad nu, hvis man har haft motorhavari? Så skal du nemlig skynde dig på nettet.

Familiebil for nybegyndere

Her finder man en sælger, som vil af med en Enzo V12-motor, som har kørt bare 1.450 kilometer. Om sælgeren er til at stole på, er ikke helt klart, men han forlanger 2.466.975 kroner for motoren, så det er nok værd at tjekke, om den er komplet, eller om du selv skal ud og finde generator, vandpumpe og manifolder.

En McLaren F1 er en af verdens mest fantastiske supersportsvogne, og den er selvfølgelig vanvittig dyr. Alene skumslukkeren, som jo har en udløbsdato, koster 5.262 kroner. Et olieskift koster 52.628 kroner, og skal for øvrigt udføres på fabrikken i Woking, England.

Syv trin til et trygt brugtkøb

Svenske Koenigsegg ligger kun lige over Helsingborg, så her skal du ikke så langt, men du skal alligevel have den tykke pung frem. En Agera R koster cirka 7,5 millioner kroner uden afgift, men hvis du skal have de særlige Aircore-fælge, som er hule og fremstillet i kulfiber og vejer næsten 20 kilo mindre end aluminiumsfælge, så skal du betale 279.590 kroner.