MG vil mænge sig med de populære elektriske SUV’er med en ny, luksuriøs model, som skal slå konkurrenterne på udstyr, og det er nok godt, for den slår dem ikke på rækkevidde og ladeteknik.

MG er måske kun en skygge af det forhenværende engelske mærke, men det holder ikke den omgang energiske kinesere tilbage, som overtog navnet i 2006. Siden 2007 har de bygget biler i Kina, og nu er de så klar med deres hidtil mest luksuriøse model – Marvel R Electric.

Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt

Den nye model er en mellemstor elektrisk SUV, som skal tage kampen op mod mere etablerede mærker og modeller som Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach E, Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4. Kunderne skal lokkes til med en lang, lang række af udstyr, og billigste variant, Luxury, starter ved 349.999.

Her får du et 12,3 tommer digitalt cockpit og klassens største skærm på 14 tommer til betjening af det, MG kalder iSMART. MG iSMART-systemet tilbyder en lang række (online-) funktioner. Det gælder fx DAB+, Bluetooth, Wi-Fi-hotspot, Apple CarPlay eller Android Auto, trådløs smartphoneopladning, navigation med trafikinformationer i realtid, vejrudsigter og audiostreaming med Amazon Music. Samtidig er opkoblingssystemet altid opdateret takket være Amazon Web Services (AWS) og over-the-air-opdateringer.

Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde

Den aktive sikkerhed skulle også være garanteret, da Marvel R Electric er udstyret med 14 ADAS-systemer, der advarer føreren om potentielt farlige situationer på vejen og griber ind, hvis det er nødvendigt. Det gælder fx adaptiv fartpilot, køassistent, vognbaneassistent, Rear Traffic Alert, advarsel om biler i den blinde vinkel, intelligent fjernlysregulering og træthedsregistrering.

Badebold på strøm - Mustang Mach E

Resten af udstyret tæller LED-forlygter og LED-baglygter, 2-zoners klimaanlæg, 19 tommer alufælge, parkeringshjælp for og bag samt mørkt tonede ruder. Derudover har den panoramasoltag, nøglefri betjening, multifunktionslæderrat, indtræk i del-læder og 6-vejs elektrisk indstilleligt førersæde med memory-funktion. Du får desuden features som 360°-kamera med chassisoverblik. Vælger du Performance versionen får du også et Bose-audiosystem.

Ingen rekorder på rækkevidde
Marvel R Electric tilbydes i to udstyrsvarianter og med to forskellige drivlinjer. Luxury-versionen har baghjulstræk, to elmotorer, en systemydelse på 180 hestekræfter, et drejningsmoment på 410 Nm og en rækkevidde på 402 kilometer. Performance-versionen, som koster fra 379.999 kroner, har firehjulstræk ved hjælp af en ekstra elmotor på forakslen. Systemydelsen og det maksimale drejningsmoment er 288 hestekræfter og 665 Nm, mens rækkevidden ikke slår nogen rekorder med officielle 370 kilometer.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Alle versioner af MG Marvel R Electric har et 69,9 kWh-batteri. Det kan lades via 3-fasede 11 kW-lader eller med på op til 92 kW. Så tager det 30 minutter at oplade batteriet fra 30-80 procent, som er en sjov opgørelse, fordi de fleste andre tager fra 10 procent.

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Den største MG i modelprogrammet bør byde på masser af benplads på bagsædet med 2.804 millimeter akselafstand. Til gengæld imponerer et bagagerum på 357 liter ikke. Den baghjulstrukne version har dog også 150 liter ekstra bagageplads under frontklappen. Desuden Marvel R trække 750 kilo trailer.

MG Marvel R Electric står allerede nu hos de danske forhandlere.