Volkswagen har klippet taget af deres mellemstore crossover T-Roc, men er det nok til at lave en charmerende cabriolet, der kan forfører dig som en sommerflirt? Vi tager til Rømø for at finde svaret.

Når snakken falder på cabrioleter, bliver jeg som en gnaven, gammel mand. Jeg forstår dem grundlæggende ikke. Hvori ligger fidusen ved at gøre en almindelig bil dyrere, tungere og mindre dynamisk, blot så man kan få hudkræft. Og lige netop Volkswagen har faktisk en lang tradition for at skære i deres helt almindelige modeller. Trenden startede allerede med Boblen i 1949, og tog for alvor fart da man introducerede Golf 1 som cabriolet i 1979.

En crossover uden tag – Volkswagen T-Roc Cabriolet

Nu har Volkswagen så for alvor slået hovedet, for de har taget deres i forvejen rimeligt gennemsnitlige produkt T-Roc, og har så også klippet taget af. T-Roc Cabriolet er således en højbenet crossover cabriolet, hvis lige kun er set hos den sjældne og aldeles ubrugelige Range Rover Evoque Convertible. Er der en mening med galskaben? Ja, det er der faktisk, for Volkswagen har pt ikke nogen anden cabriolet på programmet, og crossovers sælger generelt som kold rosé i Skagen i uge 29. Og mens solen banker ned på stranden på Rømø, er det som om meningen sniger sig ind på mig.

Dynamisk sofa
Den kedelige plastik, som har været en af de store kritikpunkter ved den almindelige T-Roc, er desværre i behold i cabrioleten, men teknisk adskiller de to biler sig faktisk en del. For det første er afstanden mellem for- og baghjul vokset, så T-Roc Cabriolet er faktisk fire centimeter længere end den almindelige T-Roce – og det er til trods for, at cabrioleten kun har to døre mod den almindeliges fire.

Ny Evoque Cabriolet

Cabrioleten er 115 kilo tungere end sin søster med fast tag, dels fordi tagkonstruktionen i sig selv vejer 53,1 kilo, og fordi to tykke paneler kan dukke op på et splitsekund bag ved bagsædernes nakkestøtte, hvis man skulle vælte rundt på hovedet. Den ekstra vægt mærker man dog ikke synderligt, måske fordi cabrioleten er 0,4 centimeter lavere og har en undervogn, som er afstemt anderledes. Nu tester vi R-Line, som er topmodellen, som stiller med sportsundervogn, så oplevelsen kan være anderledes i den billigere Style-variant, men generelt opleves T-Roc Cabriolet vellykket på stranden, og til at tøffe rundt på Rømø. Vi finder et par sving, væk fra de tyske turister, hvor vi sætter tempoet op, og det er absolut ikke noget, der skræmmer T-Roc Cabriolet, og den føles ikke blød i knæene, som nogle cabrioleter gør, fordi de savner tagets afstivende effekt. Jeg frygter, en sommerflirt kryber sig nærmere.

Plads til familien
Den ekstra plads mellem hjulene gavner i kabinen, for på bagsædet er der faktisk fin plads – et sted som normalt lider, fordi der også skal være plads til at folde taget sammen. Men det er altså godkendt i T-Roc Cabriolet, og du kan sagtens byde familien en aftentur, selvom jeg forestiller mig de fleste potentielle kunder heller vil ses på strandpromenaden alene. Du skal dog heller ikke forvente, at du kan pakke en hel families weekendtasker i bagagerummet, som tager bare 284 liter – det 161 liter mindre end den normale T-Roc.

Mercedes-Benz E400 Cabriolet - det topløse valg fra øverste hylde

Nej, T-Roc Cabriolet er nok bedst til dig og din hjertens udkårne, og til det er den fin. Den 1,5-liters benzinmotor har masser af pondus, og da Cabriolet er bedst til cruising med under 80 km/t, hvor vindstøj er til at holde ud, betyder det ikke så meget. Heldigvis er kaleschen i tre lag, så den dæmper vind og støj overraskende godt, og du kan sagtens bruge bilen uden at køre taget ned – praktisk med en sommer som denne. Men når solen så titter frem, tager det bare ni sekunder at folde taget ned, og det kan foldes op igen på 11 sekunder, hvis vejret ombestemmer sig, men kun hvis du kører under 30 km/t.

Boxster med ekstra brøl

Det er dog svært at blive rigtig vild med cabrioleten, når man kigger på prislisten. Billigste T-Roc Cabriolet har en 1-liters motor med 110 hestekræfter og 6-trins manuelt gear og Style-udstyr. Den koster fra 359.996 kroner, som er over 80.000 kroner mere end den almindelige T-Roc i samme trim. Vil du have flere kræfter, DSG-gear og R-Line må du i stedet slippe 459.995 kroner. Om du synes, en cabriolet er det værd, er fuldstændig op til dig, men jeg blev ikke rigtig forelsket.