Nye tider – Jeep Renegade

|

Jeep Renegade har fået et mikroskopisk facelift, men den egentlige nyhed ligger i motorrummet – den kantede amerikaner er første model fra FCA, som får koncernens to nye downsizede benzinmotorer.

En Jeep med en 1,0-liters motor – det strider mod sund fornuft. En Jeep burde være en stor amerikanervogn med grove dæk og masser af kubik. Men det er ikke noget, der sælger bunker af biler, og det vil Jeep. I 2022 drømmer mærket om at sælge ni millioner biler i Europa og Mellemøsten, og her er mindste model Renegade central – og det er Fiat Chrysler-koncernens to helt nye motorer også. Det drejer sig om to nyudviklede og downsizede benzinmotorer på én liter og 1,3-liter.

Actionhelten fra Jeep

De to motorer er designet til at være modulære, så hver cylinder har en slagvolumen på 0,33 liter. De er bygget udelukkende i aluminium, så den trecylindrede motor vejer kun 93 kilo. Desværre kunne FCA’s direktør for Powertrains afvise, at man vil udnytte modulopbygningen til at lave større motorer – vi kunne ellers godt savle over tanken om en 2,0-liters sekscylindret rækkemotor med turbo i eksempelvis en sportslig version af Giulia.

Sådanne downsizede motorer er ikke noget, amerikanere gør sig i, så al udviklingsarbejde er foretaget i Europa, og du finder ikke andet end italienere til præsentationen. Men netop italienere har for vane at gøre sig umage med udviklingen af nye motorer. På disse motorer er eksempelvis intercooleren, der er vandkølet, bygget sammen med indsugningsmanifolden, hvilket skulle reducere turbotøven. De to motorer får MultiAir III, seneste version af Alfa Romeos system, der aktivt kan justere timing og indsugning. Sidst, men ikke mindst får de to motorer partikelfiltre, så de opfylder kravene til Euro 6/D-normen.

Små pakker
Den 1,0-liters motor yder 120 hk og 190 Nm, mens den ’store’ motor har enten 150 eller 180 hk og 270 Nm. Vi starter i den mindste med 6-trins manuelt gear og forhjulstræk. På landevejene opleves den tilstrækkelig, men ikke mere end det. Den kan sagtens sende den relativt store bil afsted i et tempo, hvor de øvrige trafikanter ikke skal vente. Samtidig er selve motoren støjsvag og uden gennemtrængende vibrationer, som trecylindrede motorer ellers kan være plaget af. Renegade bliver ikke en bedre bil af den nye miniput-motor, men den ville garanteret klæde en mindre bil i Punto-størrelsen.

Den lange vej hjem - Alfa Romeo Giulia Veloce

Vi kører også den 1,3-liters motor i versionen med 150 hk, koblet med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Her er der langt større kraftoverskud, som bedre sætter skub i den kantede amerikaner. Motoren er godt støjdæmpet og uden vibrationer, og så har den et solidt bundtræk, som giver indtrykket af, at man kører en bil med en større motor, end kubikkerne antyder. Jog speederen i gulvet, og gearkassen kvitterer med et par rappe nedgearinger, og motoren hiver dig fremad, akkompagneret af en fin, metallisk snerren fra de fire små proppers konstante op- og nedture. Som forventet af en italiensk motor er den ivrig efter omdrejninger, og jeg drømmer mig igen hen i et andet chassis end den højbenede Renegade. Bevares, den kører faktisk rigtig fint, og er også rigeligt komfortabel, men den bliver aldrig sjov som en Alfa Romeo Giulietta eller måske en Fiat 124 Spider. Heldigvis er Renegade kun første bil i en lang række af modeller, der får de nye motorer.

Nye øjne
Selve faceliftet af Renegade er ret ligegyldigt. Største ændring er nye forlygter, som giver modellen et bedre, og mere moderne udseende. Det skulle også forbedre lyset med op til 20 procent i forhold til de tidligere Xenon-forlygter. Resten af bilen er nærmest uændret – der er kommet en ny konsol mellem forsæderne med bedre aflægsrum, men det er vist også det.

Jeep deler påskeæg ud til fans

Faceliftet er ikke noget, der ændrer på Renegades grundlæggende kvaliteter, og det gør de to motorer heller ikke. Renegade står lidt i skyggen af mere populære og billigere konkurrenter – mest interessante model er Trailhawk-versionen, som er væsentligt mere kompetent i terrænet end nogen anden konkurrent, men den version findes kun med den 180 hestes benzinmotor eller en 2,0-liters dieselmotor med 170 hk.

Biltorvets vurdering

plus Vellydende og stærk 1,3-liters motor Meget kompetente terrænkøreegenskaber
menu Meget overfladisk facelift

Specifikationer

R4/16v
1.332 ccm
150 hk ved 5.500 o/min
270 Nm ved 1.850 o/min
Forhjulstræk
6A
200 km/t (Ikke officielt)
9,5 sekunder (Ikke officielt)
Ikke oplyst
Ikke oplyst
Prisgæt - 310.000 kroner (Limited 1.3 Turbo ”T4” DDCT)

Jeep Renegade på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev