Mercedes har faceliftet den evigt populære E-Klasse, men denne gang har vi ladet jakkesættet blive hjemme til fordel for vandrestøvlerne – vi kører All Terrain med den nye benzinmotor og 367 hestekræfter. Men spørgsmålet er, om det er den du skal have?

Mercedes E-Klasse har alle dage været synonym med forretningsmænd i jakkesæt, men i 2016 lancerede tyskerne en version, der passede bedre til bjergbestigere og fuglekiggere. All Terrain er Mercedes svar på en E-Klasse i Fjällräven-bukser. Og ligesom med bukserne er der nu kommet en ny kollektion. E-Klassen er nemlig blevet faceliftet, og i den forbindelse har vi taget All Terrain med på skovtur til Sverige (bare rolig, det var i december, mens grænserne stadig var åbne.)

Så er der priser på den nye Mercedes-Benz All-Terrain

Biltorvets Sverigestest er perfekt, fordi den starter med to timer i sædet, mens Sydsverige bliver ekspederet. Det giver god tid til at gøre sig bekendt med All Terrains evner som langtursvogn. Kabinen er, ikke overraskende, et ret lækkert sted at opholde sig. Materialerne er solide og smukt forarbejdet, og med faceliftet har E-Klassen fået MBUX-styresystemet og to 12,3 tommer store skærme, som ligner en stor skærm, der fylder det meste af instrumentbordet.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

MBUX betyder blandt andet, at den standardmonterede navigation har en augmented reality-funktion. Det er en del af Premium Plus-pakken til heftige 110.000 kroner, hvor navigationssystemet viser dig et billede af vejen, men med svævende pile, så du tydeligt kan se, hvilken retning du skal køre. Det fungerer bedre, end det lyder, og pakken byder blandt andet også på massage i forsæderne, Burmester-anlæg og 360 graders parkeringskamera.

På landevejen
All Terrain har en startpris efter afgiftsændringerne på 808.798 kroner for en 220d, og inkluderet i prisen er firehjulstræk og luftundervogn. Firehjulstrækket gemmer vi til senere, men luftundervognen kommer til sin gavn på motor- og landevejen. Her cruiser du afsted som på et flyvende tæppe, mens kabinen er tyst som et bibliotek, og takket være den opdaterede fartpilot, som Mercedes så mundret kalder Active Distance Assist Distronic, kan du næsten – og kun næsten – tage en powernap. For fartpiloten justerer selv hastigheden efter fartskiltene, men nu får den også live informationer, så er der et problem længere oppe ad vejen, sænker bilen selv farten. Luren er selvfølgelig ikke noget, vi anbefaler, men skulle der storme en elg ud på vejen, har E-Klasse både nødbremse og Active Steering Assist, som hjælper dig i en undvigemanøvre.

Halv elbil, halv benzinbil – her er den nye Mercedes C-Klasse

På de mindre landeveje kan den store stationcar ikke løbe fra sine 1.990 kilo og relativt bløde undervogn. Heldigvis kan luftundervognen gøres hårdere med et snuptag, men trods de eftermonterede 20 tommer AMG-fælge til 29.025 kroner, bliver All Terrain ikke nogen rallybil. Det er også okay, for den er vanvittigt komfortabel, og så kan den klare sig uden for vejen – sådan da, men mere om det om lidt.

Kraftværket
Testbilen er en 450, som antyder, at den er udstyret med Mercedes nye sekscylindrede rækkemotor på tre liter. Det er en benzinmotor, og her er i alt 367 hestekræfter fra 5.500 til 6.100 o/min og 500 Nm fra 1.600 o/min. Det betyder, at uanset hvor i registreret du er, så er der altid rigeligt med kræfter, og jo længere du presser motoren, jo mere af den lækre motorlyd får du. Det er svært ikke at blive glad for den motor, og du skal ikke være bange for at komme for sent – 100 km/t overstås på bare 5,4 sekunder.

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Men så mange kræfter fra en benzinmotor koster på brændstoføkonomien, tænker du måske. Og ja, du skal være en afholdsmand, for det er svært ikke at modstå de mange kræfter. Men det er faktisk en mildhybrid, så Mercedes har udstyret motoren med en 22 hestes elmotor, der assisterer ved igangsætning, og som slukker motoren i længere perioder, hvis bilen bare triller. Resultatet fra vores tur var, at vi kørte 10 km/l, hvilket må være godkendt for så stor og hurtig en bil.

Helt i skoven
Vi fortsætter turen fra landevejen og ud på en skovvej, der fører ind i den svenske skov. Helt så langt kommer vi dog ikke, for naboen har skovet træer, og hans tunge maskiner har forvandlet en normalt relativt farbar grusvej til et mudderpløre. Vi giver den et skud, og til trods for 20 tommer fælge og vinterdæk i lav, lav profil, kravler den store stationcar sig frem igennem mudderet.

All Terrain har selvfølgelig firehjulstræk og et særligt terrænprogram, som ændrer speederrespons, fastholder de laveste gear og gør antispind-systemet mere aggressivt, så det næsten kan efterligne et ægte spær. Det hæver også luftundervognen ekstra to centimeter, så der i alt er 15,6 centimeter. Det rækker dog ikke langt herude, og selvom der masser af fremdrift fra drivlinjen, kan jeg mærke, hvordan den nederste del af kofangeren må tage slag fra det opkørte mudder. All Terrain er ikke nogen ægte offroader, men mest af alt på grund af frihøjden. Lige her bliver den slået af konkurrenten Audi A6 Allroad, som præsterer 18,4 centimeter.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Ikke desto mindre er Mercedes E450 All Terrain førsteklasses, specielt som langtursvogn takket være sin lækre, kraftfulde motor. Men var det mig, der havde den slags penge, ville jeg nok vælge den almindelige E450. Den har en startpris på 954.998 kroner og har firehjulstræk som standard. En luftundervogn er ekstraudstyr til 34.827 kroner. En E450 All Terrain koster til sammenligning fra 1.022.398 kroner, og når terrænegenskaberne er så amputerede, ville jeg klart spare de 32.000 kroner.