Drømmer du om en luksuriøs stationcar med plads til hele familien og masser af udstyr og kræfter, men er fattig som en kirkerotte, så findes der en genvej – køb en gammel bil med højt kilometertal. Hvordan du så undgår skrækkelige værkstedsregninger, giver vi svaret på her.

Hvorfor vælge en ny minibil, når du kan vælge en stor, luksuriøs stationcar med masser af kræfter og luksus? Jo, først og fremmest fordi biler som BMW 5-serie og eller Mercedes E-Klasse koster fra langt over 600.000 kroner, når de er nye. Det er de færreste af os, der har råd til den slags, så der må skrues på nogle af de andre parametre – kilometerstand og årgang. Men kan du faktisk finde en luksuriøs stationcar, som er billig, men som ikke efterlader dig med en kæmperegning, fordi bilen er slidt op? Vi fundet tre klassiske stationcars, og vi forsøger her at give et par råd, så bilen ikke ruinerer dig.

BMW 520d Touring – 119.500 kroner

Vi har fundet et eksemplar af BMW’s legendariske 5-serie. Udover at få oceaner af plads, både på bagsædet og i bagagerummet, så får du henved de bedste langturs-egenskaber overhovedet. Bilen er udviklet til Autobahn, og det mærker du fra første færd. Retningsstabiliteten og lydniveauet er sublimt, og kilometerne ruller på uden at dræne dig for kræfter.

Spar på brændstoffet – her er fem økobiler til under 80.000

Bilen her har et lækkert lysebrunt læderindtræk og automatgear, så til bare 120.000 kroner, er det lige før bilen er for billig. BMW’en her sælges privat, så du skal være særlig opmærksom på, om bilen er, som den skal være, eller om den sælges, fordi ejeren ved, at en stor reparation er forestående. Så du bør ikke stille dig tilfreds med andet end en skudsikker servicehistorik. Hvert service skal være fulgt religiøst, og helst hos et autoriseret værksted eller en BMW-specialist. Det viser nemlig, at tidligere ejer har passet godt på bilen.

Da bilen er fra 2011 og har kørt 243.000 kilometer, så der er selvfølgelig flere områder, du skal være opmærksom på. 520d er på mange måder den perfekte motor til 5-serien. Bevares, en rækkesekser er lækker, og klæder den store bil, men med 184 hestekræfter føles 520d aldrig sløv, og så er bilen opgivet til at køre over 20 km/l. Det betyder, at du på denne bil kan slippe med 5.320 kroner i ejerafgift.

Fuldfed luksus – så meget får du for 50.000 kroner

Men netop motoren er også denne models største problem. N47 hedder den, og den kan have problemer med kædetrækket til knasterne. Opstår der fejl her, så er det lig med fejeblad og en smadret motor. Tjek derfor med sælger, om kædekittet har været skiftet. Hvis ikke, kan du lige så godt medregne en ekstrapris på 10.000 kroner, som det koster at få skiftet kæderne. Alternativt så gå efter en model fra 2014 og frem, hvor 5-serien har fået B47-motoren, som ikke har samme problemer.

Typiske fejl BMW 5-serie

5-serien har ikke haft generelle problemer med rust siden midten af 90’erne og e39-modellen, men derfor at det stadig en god idé at finde et eksemplar, som har fået en undervognsbehandling. Blandt de mere generelle fejl er det typisk, at kompressoren eller luftbælgene til luftundervognen, som er standard på bagakslen på Touring-varianter, står af. Begge dele skal anses som sliddele, der skal skiftes med tiden, men det er bedre at finde et eksemplar, hvor de er blevet skiftet for nyligt, end at du skal sætte penge af til det.

Sådan prøvekører du en brugt bil

Husk, at en dyr bil som tommelfingerregel er dyr at holde kørende. Det gælder både ejerafgift, at reparere på den og forsikring. Men hvis du kan finde en 5-serie, som har en solid servicehistorik, og hvor der er taget hånd om de ting, vi har nævnt her, så har du verdens måske bedste familiebil.

Mercedes E220d – 64.900 kroner

Selvom tælleren står på 382.000 kilometer, så får du godt nok meget bil for pengene her. Til sammenligning så prøv bare for sjov at se, hvor meget nyere minibil, du kan få for 65.000 kroner. Ikke meget, vel? Her får du til gengæld et kæmpe bagagerum på mægtige 690 liter, og så får du den særligt solide Mercedes-teknik.

Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt bil?

Faktisk er denne generation E-Klasse, kaldet W211, kendt for at have mange generelle fejl, men det var hovedsageligt i de første år. Den blev produceret fra 2002 og til 2009. I 2006 fik den et facelift, som udryddede problemer med bremserne og elektronik. Men en bil der er 14 år gammel og har kørt henved 400.000 kilometer, kræver et skarpt øje, når du køber den. Igen er servicehistorikken grundlæggende. En motor, som ikke er blevet belønnet med frisk og god olie for alt sit hårde slid, er ikke en sund motor. En haltende servicehistorik tyder også på, at bilen måske ikke er passet så godt, som den kunne. Det kan være, tidligere ejer har udskudt reparationer til dig.

Typiske fejl Mercedes E-Klasse

Ligesom med 520d passer den 2,1-liters diesel fra E220d rigtig godt i E-Klassen, fordi den har tilstrækkeligt med kræfter, uden at den bliver tørstig. Bemærk også, at bilen her har partikelfilter, hvilket er vigtigt, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at komme ind i større byer i fremtiden. Motoren kører med kæde, men den holder højst 300.000 kilometer, så den burde være skiftet på denne bil. Ellers er det også almindeligt, at turboen kan være brugt op, ligesom motoren kan have problemer med dyser og flammeskiver. Tjek for sod og olie omkring topstykket.

Omregistrering af bil – sådan gør du, når du køber bil privat

En Mercedes skal have automatgear, men gearkassen skal have frisk olie for hver 60.000 kilometer, og hvis ikke det er gjort, kan det være en indikation på, at denne bil ikke er passet tilstrækkeligt. Bagakslen er ligesom BMW 5-serie også affjedret med luftbælge, og de kan godt blive slidte. Det samme gælder kompressoren, og på versioner med fuld luftundervogn, kan højdesensorerne drille.

Når det er sagt, så findes der nok ikke en bil, som bedre kan klare meget høje kilometertal end en Mercedes, og E-klassen er den helt rigtige Mercedes, så kigger du dig godt for, så kan du få en rigtig dejlig bil for meget få penge.

Volvo XC70 – 96.500 kroner

Vi har fundet en svensk klassiker – som passer perfekt til Villa, Vovse og Volvo. Bag rattet signalerer du, at du går op i familieværdier som sikkerhed, men du har alligevel klaret det godt, for nyprisen var omkring 800.000 kroner for den bil, vi har fundet her. Det er tilmed en XC, så du får lidt mere Fjällräven-stil over det og firehjulstræk, når snefnuggene daler i april.

Bilen her er dårligt kørt til med bare 253.000 kilometer på tælleren. Volvos velkendte femcylindrede dieselmotor er nemlig kendt for at være bundsolid, og denne bil ser tilmed ud til at være ganske velholdt. Største minus ved netop denne bil er, at de 205-dieselheste er tørstige, og det bliver straffet med en høj ejerafgift.

Typiske fejl Volvo V70

V70’eren, som XC er bygget på, har ikke nogen store og alvorlige generelle fejl, men der er alligevel nogle steder, du skal være opmærksom. Overordnet er Volvoerne rigtigt godt rustbeskyttede, men der kan opstå rust på støddæmpertårnene foran. Det er også almindeligt, at koblingen på kompressoren til airconditionen kan holde op med at virke. Så test, om systemet køler effektivt.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Selve motoren er som sagt solid, men indsprøjtningsdyserne kan blive slidt op, og EGR-ventilen kan sode til. Du bør også være opmærksom på, at oliestanden kan stige på motoren på biler, som ikke kører lange ture. Her regenererer partikelfilteret ved at sprøjte ekstra diesel ind i forbrændingskammeret. Det hæver temperaturen, men bliver bilen slukket samtidig, løber dieselen ned og blander sig med motorolien, og det ødelægger smøreevnerne.

Du skal også være opmærksom på, at automatgearkassen, som i princippet er solid, skal have skiftet olie for hver 60.000 kilometer, selvom Volvo oprindeligt påstod, at olien aldrig skulle skiftes. På XC-modeller med firehjulstræk kan Haldex-koblingen, som kobler baghjulene ind, hvis forhjulene skrider, også gå i stykker. Det er typisk styreenheden, og så skal olien også skiftes for hver 60.000 kilometer. Så tjek om der er træk til baghjulene – det kan du eksempelvis gøre ved at lave hjulspind på grus. Hvis ikke baghjulene også trækker, så har du en fejl på Haldex-koblingen.