Man troede, at det ikke kunne blive vildere efter Tesla i starten af året hakkede 100.000 kroner af prisen for Model 3, men storkineseren Honqui slog den lige fire gange for nyligt - den nær milliondyre luksusslæde E-HS9 er nu 400.000 kroner billigere. Men der er også gode tilbud fra Renualt, Mazda, Fisker og Nissan - Nu opdateret med Hyundai Ioniq 5 og 6!

Lad os lige tage det vildeste først, for så er vi lissom igang. Hongqi E-HS9 er med sine 5,2 meter og plads til syv den største elektriske luksus-SUV på markedet, påstår importøren K.W. Bruun, der sælger den i Peugeot-forretninger. Den har kostet som en billig Rolls-Royce fra Kina, hvilket den jo også er med sin frapris på 795.000 kroner, men nu er den billigere end en Peugeot 508 SW. 

Du kan nemlig samle den op for nu kun 449.000 kroner, og altså lige spare 346.000 kroner. Det er for Comfort-versionen med 435 hestekræfter, en rækkevidde lige under 400 kilometer, og en vægt på 2,5 tons, som kan skubbes fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Vil du ikke nøjes med mindre, er der Premium med 465 kilometer i tanken, mens 551 hestekræfter sender accelerationstiden ned på 4,9 sekunder. Den er sat 405.010 kroner ned til 549.990 kroner og selv topmodellen Exclusive+ der har et 120 kW stort batteri og kostede 1,2 millioner er krøbet ned til en udsalgspris på 799.990 kroner.

Et godt træk fra K.W. Bruun er, at de henved 40 ejere får fuld kompensation, samt at priserne er 2024-priser, da E-HS9 pt er udsolgt og derfor ikke kan leveres før på den anden side af Nytåret, hvor afgifterne på elbiler ændres til det værre. 

TEST: Hongqi E-HS9: El-itær elbil er kinesisk bling bling i millionklassen

Bliver vi i den dyre ende, sejler Fisker Ocean jo også på det oprørte prishav, og har følgelig trukket garnet i begge ender, så den dyre Ocean Extreme er nedsænket næsten 80.000 kroner, så den nu kun hiver 529.000 guldmønter ud af skattekisten mod tidligere 606.912 kroner. Kunder får også her kompensation, men ikke de, som købte Ocean One, som er identisk med Extreme. Den billigere Ultra og Sport stiger til gengæld, Ultra til 455.000 kroner, fra 449.281 kroner, og Sport stiger 20.000 kroner til 349.000 kroner.

TEST: Fisker Ocean har flyborde og lang rækkevidde – men noget mangler

Franske fristelser
Renault Megane E-TECH Electric er også sat ned, her med over 50.000 kroner, så en veludstyret Techno version med 60 kWt batteri nu kan samles op for 319.990 kroner, mod før 370.090 kroner. Topmodellen Iconic lå også på spækbrættet og får derfor af samme kniv og kører fra 390.090 kroner til 339.990 kroner. Den billigste Equilibre sættes ikke ned, men kan privatleases med 0 kroner i udbetaling og 3895 kroner om måneden.

TEST: Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Også Mazda kan være med på prisnedslag, hvor det gik ud over MX-30'eren, der har fået klø for et lille batteri, men hovsa, nu er det så også Danmarks billigeste elbil, hvis vi lige glemmer Dacia Spring. MX30 er nedsænket 50.000 kroner og kan derfor samles op for små 213.080 kroner. Det er lige under Nissans Leaf til 216.000 kroner. 

TEST: Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring, Danmarks billigste elbil

Apropos Nissan, så vil de også lege med. I august røg prisen på Ariya ned på alle modeller med to-hjulstræk med op til 30.000 kroner, så den kan samles op for 329.900 kroner. Standardbatteriet på 63 kWt har en rækkevidde på op til 403 km, og batteriet med 87 kWt har en rækkevidde på op 533 km (WLTP). Ariya med 87 kWt batteri og to-hjulstræk starter nu fra kr. 374.900.

TEST: Nissan Ariya – skulle den have været Årets Bil?

De mange prisjusteringer er efterdønninger af Teslas vilde hug i januar, hvor Model Y og Model 3 faldt med omkring 100.000 kroner. Så var der stille lidt, mens konkurrenterne slikkede deres sår, men næste lussing fulgte med slagtilbud på Model Y, der frem til nytår kan leases for 3795 kr. pr. måned med 15.000 kroner i udbetaling.

TEST: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Og nu har så også Hyundai stemplet ind med rabatter på Ioniq 5 og Ioniq 6. Du kan fx trække 55.000 kroner af prisen på Ioniq 6-modellen, der kaldes 77,4 kWt 4WD Ultimate. Den mest solgte variant af Ioniq 6 er Ultimate RWD Long Range, som nu fås fra 424.995 kroner, en besparelse på 40.000 kroner. Denne variant har en rækkevidde på op til 614 km og kommer med det store 77,4kWt-batteri. 

På Ioniq 5 4WD Ultimate er besparelsen på 45.000 kroner, så prisen nu er fra 459.995 kr. Den mest solgte variant her er 77.4 kWh RWD Ultimate, med en rækkevidde på op til 507 km, kan nu fås fra 434.995, hvilket er en prisnedsættelse på 30.000 kroner. Begge tilbud er på udvalgte biler og indtil nytårsskiftet.